Olen riippuvainen äidistäni, työstäni, harrastuksestani, hyvästä musiikista, viikonlopputupakoinnista, rahasta, lämpimistä vaatteista talvella, kahvista, aikatauluista, ystävistäni, junasta sekä listasta muista asioita. On omituista huomata kuinka paljon joutuu tukeutumaan erinäisiin ihmisiin, esineisiin, kulkuvälineisiin ja muuhun sälään pärjätäkseen.

Olen onnellinen riippuvuudestani äitiini, ystäviini, harrastukseeni, musiikkiin sekä työhöni. Nämä riippuvuudet antavat minulle hyvän olon ja pitävät pääni kunnossa. Puolestaan inhottavaa on olla riippuvainen tupakasta, kahvista ja junasta. Tupakka ja kahvi ohjailevat elämääni ja mielialojani. Olen vähentänyt molempia - ja olen erittäin ylpeä siitä. Junariiippuvuutta en valitettavasti voi säädellä. Joka aamu hyppään samaan junaan ja hurautan töihin ja töistä taas takaisin kotiin. Olen riippuvainen junan aikataulusta, joka puolestaan säätelee omaa aikataulani, johon tunnen myös erittäin syvää riippuvuussuhdetta.

Riippuvuussuhteet säätelevät elämääni. Televisiopsykologi Dr. Phil (kämppikseni lempiohjelma) sanoo, että riippuvuussuhteesta eroon pääseminen vaatii vanhan riippuvuuden korvaamista uudella. Olen vaihtanut tupakanpolton viinirypäleisiin. Ne ovat terveellisiä ja hyviä. Junariippuvuuteni ei kuitenkaan ole omissa käsissäni. En voi korvata sitä (Nyt saivartelen, kuten äidilläni on tapana). Voisin tietysti ostaa auton tai polkea pakkasessa kymmeniä kilometrejä. Joudun kuitenkin maksamaan hinnan periaatteestani kannattaa joukkoliikennettä henkilöliikenteen sijaan.

Jatkankin nyt listaani uusien asioiden kokeilemisesta. Päätän kokeilla uutta asennoitumista riippuvuuttani junia sekä aikataulutettua elämääni kohtaan. En aio hermosta tai vetää hernettä nenään (ainakaan kovin suurta) jos aikataulut eivät toimi suunnitelmieni mukaisesti. Kymmenen minuutin myöhästyminen aikataulustani talviaamuna ei lopulta tee elämääni kovinkaan suuria muutoksia. Varpaat saattaa jäätyä, mutta se kuuluu elämään. Ja niinkun lapsuuden-idolini Matti Nykänen sanoi: Elämä on laiffii.

 

(voi kamala mikä lopetus)